Mentre esperem la concreció en el decret definitiu de l'ESO de la matèria de Cultura i valors i la publicació del quadern explicant les deu competències que estableix l'ordenació catalana, heus aquí uns apunts del 2006 per avaluar el que havia fet els dos cursos anteriors. Va servir de base a una comunicació que vaig presentar en una trobada del grup IREF.
Per si serveix a algú de cara a impartir la matèria el curs vinent.
APROFITAR L’ALTERNATIVA
La situació: Humpty Dumpty al disseny curricular
“Has de donar
l’alternativa”. L’expressió de ressonàncies taurines en boca de la cap
d’estudis comunicava a aquest professor de filosofia que havia de baixar a 1r i 2n d’ESO. Es tractava
d’impartir una hora setmanal a aquell
alumnat que no cursava religió catòlica. Una no-àrea? Una no-matèria?
Feia venir al cap aquell personatge d’Alícia
al País de les Meravelles que descobrí que, més divertit que celebrar el seu aniversari, era celebrar el seu no-aniversari,
perquè això es podia fer 363 vegades l’any. Què tenia de bo el meu cas? Encara
no ho sabia.
Ullada a currículum.
Infumable (amb perdó). No entrarem aquí en una discussió que ens portaria a un dels
nòduls de les tensions polítiques actuals.
També formen part
de la situació dues conviccions que m’han estat inoculades per anys de
professió i de les que no puc desprendre’m :
•
Cal donar suport a la formació
integral, no allargar els programes
creant un espai reservat a l’assignatura ...
•
L’alumnat és un dels principals
reguladors de l’activitat del
professorat
–
Al professorat li ha d’interessar què
i com pensen els i les alumnes
–
Ha de partir d’aquest què i com i anar
a aquest què i com
–
Això no s’ha de confondre amb un
brot de la simptomatologia del col·leguisme:
•
“farem el que voldreu”
•
“vull saber la teva opinió”
El punt
de partida: la filosofia com a activitat
Per afrontar la
tasca prenem la concepció, compartida per molts companyes i companys i a la que
el projecte Filosofia 3/18 ha col·laborat a estendre, que la filosofia és una
activitat i com a tal activitat són molt importants les habilitats de pensament
crític, creatiu i acurat, d’una banda i de l’altra els aspectes procedimentals
que constitueixen la filosofia en acte: Conceptualitzar, Problematitzar, Argumentar.
Coherentment,
creiem que la manera més adient de posar en acte la filosofia a l’aula és organitzar la classe la
com a comunitat de recerca. Farem servir no només el diàleg, sinó també
l’escrit en relació dialèctica.
Atesa l’edat i la
periodicitat setmanal de les classes pensem que hem de les tres capacitats
filosòfiques convé donar més rellevància a la de conceptualitzar: “Per pensar
necessitem conceptes, és a dir paraules el sentit de les quals està prou
elucidat per a què la seva posada en relació faci aparèixer clarament un
problema. Filosofar és, doncs, conceptualitzar, és a dir, fer emergir o
construir el sentit de nocions (la política, la religió, la felicitat) que,
d’idees vagues, esdevinguin conceptes ben definits, que seran alhora objectes i
eines del pensament” (TOZZI, M.: Penser par soi-même, p. 71). Això sense
oblidar les altres dues.
Els
temes: la quotidianitat com a objecte de reflexió
Com que filosofar
no es fa en el buit, i el curs requeria una vertebració temàtica, havíem de triar
un contingut. Havia de ser conegut pels alumnes perquè no volíem dedicar molt
de temps a exposicions per això vem cercar en la quotidianitat. Es tractava de
cercar temes relativament coneguts, variats i no banals, que al mateix temps permetessin
treballar la “zona de desenvolupament pròxim”. No es tractava de tractar
específicament de problemes morals, polítics o socials, o arribar a unes
conclusions preconcebudes. Començaríem preguntant-nos què volíem saber i ens
sentiríem lliures d’anar allà on ens dugessin les mateixes preguntes. A
continuació es reprodueixen els temes dels dos crèdits (els que figuren repetits
són els que no es varen poder fer el crèdit anterior). La llista va ser
elaborada pel l’autor i consultada amb els companys del seminari, que haurien
d’impartir també el crèdit. Després d’alguns aclariments, s’aprovà.
1r Trimestre
|
Jo
|
Viatjar
|
Sentiments
|
Temps
|
Animals
|
Sentits
|
Guerra
|
Femení/Masculí
|
Festa
|
2n trimestre
|
Art
|
Veritat
|
Joc
|
Creure/pensar
|
Somnis
|
Paradoxes
|
Soledat
|
Sagrat
|
3r trimestre
|
Misteri
|
Riure
|
Mentida
|
Mort
|
Llenguatge
|
Lògica
|
Investigar
|
1r Trimestre
|
Joves i
adults
|
Ment
|
Patir
|
Veritat
i certesa
|
Religió
|
Música
|
Mentida
|
Soledat
|
Regal
|
2n trimestre
|
Violència
|
Investigar
|
Escola
|
Plorar
|
Fumar
|
Parella
|
Festa
|
Art
|
3r trimestre
|
Llenguatge
|
Aprendre
|
Riure
|
Lògica
|
Sentits
|
Les preguntes: pensament creatiu
El punt de partida
són les preguntes que cada membre de la classe planteja en respondre un full al
començament de cada trimestre: “De què t’agradaria parlar sobre els temes següents?
Què t’interessaria tractar? Per a cada tema, pensa en una pregunta o més que
voldries fer. Escriu-les al costat”. Formular preguntes serveix, en primer
lloc, per presentar els temes i
estimular el pensament creatiu. No es tracta d’inventar LA pregunta, la
pregunta correcta i adequada, sinó d’obtenir, per a cada tema, una llista el
més gran i variada possible. En segon lloc, l’examen d’aquestes preguntes
revela al professor quins sabers i carències tenen els diversos alumnes, quins
implícits, quines tensions emocionals. Aquestes preguntes guien el professor en
l’enfocament del tema. El procés cognitiu del professor en agrupar-les per
temes constitueix el primer moment de regulació de la seva activitat.
Heus aquí un tria. Oi que moltes fan pensar?
Per què de vegades
volem amagar els nostres sentiments?
La bogeria és un
sentiment?
Haurem de dir tots
els nostres sentiments?
Per què ens agrada
volar i i veure el paisatge des del cel?
Viatjar pot ser
moure’t més d’un metre o ha de ser moure’t a gran distància?
Per què em preocupo
per coses que encara han de passar?
Per què no es pot
tenir un tigre com animal de companyia?
Per què alguns
animals no tenen cua i altres si?
La persona que fa la
guerra, té remordiments?
Per què només hi ha
el masculí i el femení? Putser hi ha alguna altra raça que s’amaga?
Per què l’art és tan
interessant?
Per què quan la
majoria de la gent es va fent gran li agrada menys jugar?
Per què diem “només
és un joc”?
Sempre és bo creure
en alguna creença?
Somiar és imaginar?
Quan es mor algun
familiar o una persona coneguda, la gent plora per què no s’ho acaba de creure,
o perquè no hi és?
Fa mal el morir?
Per què el misteri et
produeix intriga?
Per què el misteri de
vegades fa por?
La soledat és algo
que tu fas o que et passa?
A la ment només hi
guardes els sentiments o els exàmens i els estudis també?
Per què les iaies
pateixen més que nosaltres?
És obligatori tenir
religió?
Per què ens agrada
tant la música?
Per què deixem sola a
la gent a l’hora del pati si no ho volem fer?
Per què fer-se el
xulo i ser violent, per les tias, per la popularitat, per integrar-se?
Observar és el mateix
que investigar?
Què és millor,
emparellar-se de jove o de gran?
Per què ens riem de
les persones que parlen no verbalment?
El diari de classe: l’escrit i l’oral
A cada alumne se li
dóna una llibreta dinA4 on haurà de recollir:
Apunts
o altres materials
Relat
del que es va fer a la classe anterior
Fulls
repartits, enganxats
Valoració
de la classe
Què ha estat el més interessat
Què el menys interessant
Altres observacions o opinions
En començar cada
classe el professor demanarà a alguns alumnes que llegeixin en veu alta el
diari de dia anterior i s’hi podran afegir comentaris breus. El diari és el
lloc de l’escrit: registre, recapitulació avaluació. L’escrit en el diari es
configura en gèneres diversos: carta, avaluació, diari personal, escrit
d’opinió, relat, apunts .... És essencial en la construcció de coneixements. El
diari és material didàctic produït
pels alumnes.
Activitats: varietat, diàleg, una sessió
L’estructura de
cercar unitats que s’exhaureixen en elles
mateixes i duren un dia facilita planificar la variació. En la mesura
del possible, es cerquen marcs d’aprenentatge diversos. En totes elles el que predomina més és el
diàleg inquisitiu, que de vegades sorgeix d’una situació viscuda: hem estat
picant de mans al ritme d’un metrònom i ens preguntem què és el temps. Procurar
que sigui una sola sessió: l’aprenentatge depèn no de la quantitat d’informació
que hi aboquem, sinó de l’activitat interna de l’alumne o alumna.
Per tractar del Jo
partim d’un enigma: Era l’hora d’esbarjo. La Tere Seta encara era a
la classe. Tothom ja havia marxat, però ella s’havia entretingut perquè estava
acabant de tancar la taquilla, que no anava molt bé. Va sentir que algú entrava
a la classe. Es va girar i va veure qui havia entrat. Llavors va exclamar:
Ostres, sóc jo!. Podria donar-se
una situació com aquesta? Per què si o perquè no?
Per començar a
parlar dels Sentiments en fem una llista a la pissarra a partir d’una graella
que prèviament s’ha hagut d’emplenar: alegria, tristor, mandra, enyor, ràbia!
ràbia! enveja, enamorament? ... Després es classifiquen en els que semblen
positius o negatius, es discuteix si l’enveja és el mateix que l’avarícia o es
mostra perplexitat davant de sentiments tan estranys com la vergonya aliena generant comentaris en veu baixa (“ostres,
creia que només em passava a mi”). Si hi ha sort i ganes, acabarem al gimnàs en
dues activitats d’expressió d’emocions.
Un altre dia, farem
una llista de paraules per parlar de la Guerra. Després a l’aula d’informàtica
visitarem la pàgina dels nens soldat d’Amnistia Internacional (www.actuaconamnistia.org), llegirem
la informació i veurem l’animació flash.
Tornarem a fer la llista de paraules i si cal, ho escriurem al diari: Què pensem
ara sobre la guerra?
Lògica es tractarà analitzant
la història de la llebre i el cocodril:
Una llebre –en una
història jemer- va veure un cocodril que es deixava endur pel corrent. El seu
cor va sentir desconfiança i es va dir: “És un cocodril o el tronc d’un arbre?”
Va pensar un instant i va cridar:
-
Si ets un cocodril, segueix surant
endut pel corrent, però si ets un tronc, remunta el riu en sentit contrari!
El cocodril sentí
la llebre i es va dir: “Jo feia com que era un tronc d’arbre. Però la llebre
m’ha dit que si sóc un tronc d’arbre he de remuntar el riu. Per tant, he de
remuntar el riu”.
Començà a remuntar
el riu. Llavors la llebre va veure clarament que es tractava d’un cocodril,
perquè els troncs dels arbres no remunten el riu.
J.C.
Carrière: El círculo de los mentirosos, 236.
Què hauria d’haver
fet el cocodril (suposant que als cocodrils els agrada la llebre)? Aleshores,
què hauria d’haver fet la llebre (suposant que a les llebres no els agrada ser
menjades)?
Avaluació: recapitular, avaluar i re-avaluar
L’avaluació es fa
es cada sessió. És la part nuclear del diari. Al final de cada trimestre es fa
una avaluació global on es fa servir elements d’avaluació figuroanalògica.
(Perdó! M’oblidava de dir que les notes
es posen a partir de si han fet el diari i de les llibretes recollides al final
de cada trimestre i s’avalua si el diari està bé, notable o excel·lent tenint
en compte la precisió, la fidelitat, l’endreça i la completud). Tornant als
sistemes d’avaluació que regulen l’activitat del professorat, com els exposats
a Reavaluar, demanar “Si la matèria
fos un menjar què seria?” ajuda a recuperar per a la classe alumnes com el que
entre mig d’amanides variades, paelles amb molts ingredients o verdura insípida suggeria: “és com un menjar
xines o tailandès, que és estrany, no saps de què està fet i no saps si és bo o
dolent”. També és instructiu el dibuix de la classe: si la classe fos un paisatge,
què s’hi veuria?
• Jo veuria una girafa amb el coll
molt i molt llarg que pot veure moltes coses perquè a mi l’assignatura m´ha
obert els ulls i m’ha permès veure moltes coses, encara que l’assignatura és
avorrida.
C sembla no
adonar-se que malgrat voler criticar està fent i -fent-se- un elogi:
• Alternativa la fan els que no fan
religió i jo crec que és injust, no m’agrada fer els diaris, m’agrada que es
donin fulls per respondre nosaltres amb la nostra opinió i després comprovem
amb la dels altres i ens sortia una opinió molt bona.
Altres opinen sobre
aspectes metodològics:
• El pitjor ha estat copiar de la
pissarra perquè quan creus que ja has acabat has de tornar a començar perquè hi
ha més coses
•
Trobo un error que quan llegim el
diari, com sempre hi ha errors, ens quedem encallats en el tema anterior (B)
•
Aquest trimestre m´ha agradat més,
perquè tots els temes duraven un dia
•
El tema ha canviat molt des del
principi, perquè llavors no ens coneixíem bé i no ens sentíem tan lliures de
donar la nostra opinió (E)
•
Aquesta assignatura m’ha ajudat a
opinar per mi sola i a dir el que penso de manera més clara i amb més seguretat
(Cl)
•
Argumentari (és com hem batejat
l’assignatura) és pensar i saber el que creus
•
Fer avaluació ajuda a rumiar i a
pensar què dir sobre l’assignatura
• Trobo que es podia participar
molt, era qüestió d’aixecar la mà i prou, ademés
ja només quan llegíem el diari podies dir alguna cosa que no haguessin dit (LR.)
Però potser qui em
va acabar d’oferir la clau del que m’havia passat en haver hagut d’impartir la
no-assignatura va ser la S.:
•
Si aquesta assignatura fos un
menjar, seria un pastís, perquè no és
necessari per sobreviure, però si el pots menjar, millor.
Un pastís per
celebrar els no-aniversaris. Ara sí que m’adonava que havia estat afortunat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada