dijous, 2 d’abril del 2009

Només s'aprén allò que es fa

Ètica, quart ESO A. Aula d'àudiovisuals. Tema: ONG en favor dels drets humans. Visitem la pàgina d'Amnistia Internacional: objectius, campanyes, ens fixem -ai las, una vegada més- en la de la pena de mort; mapa, paisos, modes d'execució, video. Entrem en la d'Intermón-Oxfam; ens entretenim en la PF Feu apadrinaments? i comentem els arguments que dónen per no fer-ne. Tenia projectat visitar també la de Metges sense Fronteres, però serà a la propera classe. Mentrestant, rebo uns MUAC (mena de braçalet que mesura el perímetre del braç) del Cibermaratón de MSF per combatre la desnutrició infantil amb RUFT (Ready to use therapeutic food). Se m'acut que ara és el moment per muntar la pota de l'acció a l'Etica i ciutadania d'aquest curs. Proposaré a la classe de col·laborar en aquesta campanya. Aconsegueixo més MUAC (visita a la seu de BCN) i informació gràfica (no tinc l'aula d'AV fins la setmana següent).


Classe. Recordo MSF. Explico la diferència entre gana i desnutrició. 20 milions de nens la pateixen. Explico què és el RUFT i com només el 3% hi poden accedir perquè no hi ha prou diners per a tots. Comentem que és una solució d'emergència, que ha d'anar acompanyada de desenvolupament del país on hi ha els nens afectats i de pau. Ensenyo la foto de la nena amb el braçalet. Mostro el perímetre que té el braçalet quan coincideix amb el color del de la nena de la foto. Es veuen alguns rostres corpresos.




- Qui vol fer-hi quelcom?

S'aixequen 20 mans (sobre 30; més decidides de les 14 de l'anterior proposta, que a més s'aixecaven posant condicions, cosa que em va fer desistir; potser per això ara s'aixequen més decidides). Reparteixo els braçalets.

- Què hi podem fer?
- Fem un mural per concienciar!
- Però si el que es necessita són diners!
- Però hi ha la crisi! Ningú no ens en donarà!
- Depén del que demanem, a més això si que és una crisi de veritat, si no es tracten, es moren.
- Vejam què us sembla, si cadascú de l'IES dóna 1€ .... si cada tractament costa 39€, tenim per uns 10 tractaments.
- És molt poc!
- Siguem realistes ...
- Podriem fer pastissos i vendre'ls!
- Queda una mica lleig recollir diners contra la fam gràcies a una llaminadura ...
- I amb els diners de fer els pastissos podríem comprar algun tractament més ...
- A més, està una mica vist!
- Vale vale, res de pastissos.
- Si tothom posés 2€ podriem pagar-ne 20.
- D'acord. Objectiu: aconseguir 20 tractaments (rumors d'assentiment). Algun objectius més?
- Que alguna família s'apunti a MSF.
- D'acord, com ho farem?

Deu minuts de discussió: Uns proposen fer un gran cartell, altres de fer-ne un de xulo doble dinA3 en i repartir-ne còpies. Massa car. Finalment es distribueixen les classes per grups i cada grup es farà un cartell a ordinador o a mà. Sona el timbre. Avui és dimecres, quedem que comença dijous i els diners els recollim dilluns. Divendres parlo amb el tutor "em van agafar tota l'hora de tutoria". Passejo per l'IES i observo que algú ha pres la iniciativa de fer les còpies dels cartells, impresos en din A4 en lletra gran "2€ contra la desnutrició". Fotocopien la carta de MSF.


Dues setmanes després, delegat i delegada em lliuren 760€. Estan moderadament satisfets: no arriba al que es volia i, a més, algú ha donat 50€ i altres res! Dies més tard, ensenyo a la classe el rebut de MSF, tot recordant que m'hauríen d'haver exigit que els l'ensenyés. Cares de "no desconfiàvem de tu, Jordi", però davant la meva insistència ho entenen: La cosa no s'acabava quan m'ho van donar a mi, i encara haurà de seguir un camí llarg.


A les llibretes, ha estat l'activitat més recordada en la recapitulació del trimestre. Salut al 4rtA0809, del primer a l'últim!

3 comentaris:

Matilde ha dit...

Generalment, a les escoles, com a molt, informem sobre temes que impliquen uns valors solidaris. Poques vegades ens plantegem la necessitat que els alumnes puguin tenir la oportunitat de viure'ls, de viure la solidaritat, segurament pensem que "més endevant...."
El teu és un exemple de com fer-la viure, d'una forma espontània, gens planificada. Sempre s'hauria de poder oferir aquesta oportunitat. Segur que a les clsses passarien coses sorprenents.
Estic totalment d'acord amb tu: només s'aprèn allò que es fa.

Jordi Beltran ha dit...

Fa uns anys que fem campanyes d'aquest estil, però aquesta ha sortit molt bé. Estic rumiant fer alguna cosa d'aprenentatge-servei, com les que impulsa la meva amiga Roser Batlle http://roserbatlle.wordpress.com/.

Miryam ha dit...

Bona tarde, gràcies a la Matilde, he accedit al vostre bloc, creien que és molt interessant compartir experiències, i fer xarxa, tal i com proposa Charo.
Us convidem a participar i a consultar amb les vostres experiències a la Xarxa d'Escoles compormeses amb el món:
www.escolescompromeses.org
salutacions coordial. Un plaer saber que hi ha gent que fa per canviar les coses.
MIRYAM nAVARRO.