divendres, 18 de gener del 2008

Madalena

M'atrapa la firma de Pérez Andujar a El Pais d'avui en una crònica sobre la secretària del TBO. L'esquer ha estat la seva obra Los príncipes valientes; em sembla menor, però que segurament augmentarà de valor amb el temps pel seu repàs a la cultura popular d'una època. Torno a donar voltes a certs anacronismes que hi he trobat, com que evoqui Ironside i no les Historias para no dormir o alguns oblits: no menciona els tomos verds de l'Editorial Juventud, ni a Guillermo Brown, que em va ensenyar la paraula "proscrito" i el nom de Violeta, ni les novel·les de Salgari o de Karl May. La meva memòria contra la seva.

Segueixo llegint la crònica. De sobte, un record: el primer dia que em vaig adonar que sabia llegir. Cada diumenge em compraven un TBO. La tia Teresa venia de visita i me'l llegia. Un dia, no sé per què, no va venir. Una mica fastiguejat, vaig agafar la revista, la vaig fullejar i a la darrera pàgina vaig encertar a sil·labejar: "Melitón, Treski, Lolita, Doña Sinforosa" ... era jo qui ho llegia!