dimecres, 10 de setembre del 2014

El nou

Arribes nou en un centre, encara que et consideres un gat vell. Primera reunió. Hi ha dues possibilitats: escoltar, esperar i veure, o intervenir. Una variant d'intervenir és la que comença "en el meu institut". Qui intervé començant amb aquesta frase acaba d'oblidar que que és ell el nou, no el centre. Aquesta frase ben contradictòria -el teu centre no és l'anterior, sinó on ets ara- no pot menys que concitar les antipaties dels teus nous col·legues: - Doncs entorna-t'hi! - pensaran. O: - Perquè en vas marxar?
Cert és, pel que expliquen, que cada cop és més difícil intervenir en unes reunions burocratitzades en què poc es pot discutir i menys decidir.
Esperar i veure. Mostrar-te disposat, però no servicial. Obedient, sense semblar sumís. Sabent que els col·legues no et posaran a prova. Els alumnes si, fins que assoleixis un estatus. I compte amb el currículum ocult del centre ...

2 comentaris:

XAVIER ALSINA ha dit...

Jordi,

si un centre té 13 professors i professores que fan guàrdia de pati cada dia . Si un centre té un sistema de controlar les faltes d'assistència que llença cada matí un allau d'emails a families per assegurar que els fills i filles hi són on han d'estar.Si un centre ja no sap en quins espais es pot parlar de propostes de sortides, de canvis curriculars, de projectes. Si un centre eternitza les reunions d'inici de curs amb protocols de llistats per saber d'on venen , qui son, on van els nois i noies . Si un centre és així ... de què serveix el nom, la cosa, la persona ? La facilitat de l'anonimat permet restar tapat pel núvol gris que la docència ofereix.

Jordi Beltran ha dit...

Xavier: el problema està, em sembla, quan la percepció de l'equipatge directiu que les coses van bé coincideix amb el fet que es compleixi la burocràcia: hi hagi reunions amb totes les combinacions possibles de professorat, les reunions tinguin ordre del dia i els punts se segueixin ... Dubto, d'altra banda, que amb la millor disposició possible un professor o professora pugui processar informacions puntuals sobre 30 alumnes ... En fi, ànims en l'admirable tasca de professor!