Cal que el programa d’Història de la Filosofia a secundària inclogui
autors del segle XX i XXI? Quins? Quins textos? Tema de la taula rodona de la
que properament sortirà un document. Arendt sembla perfilar-se, encara que hi
ha qui segueix assenyalant la dificultat de conjuminar la importància històrica
de les obres amb l’existència de textos a l’abast. A Balears fa anys que van
introduir aquesta pensadora ...
Bones prà
ctiques. Propostes detallades, moltes transmissibles, contrastades. Joana Subirats: detallat giny per millorar l’argumentació a través de l’apropiació i aplicació dels criteris d’avaluació per part dels alumnes. Síntesi assenyada de diverses propostes. Una bona pràctica que podeu trobar aqui.. Emília Olivé, que ens fa aterrar de l’especulació dels altres dies a l’entrevista filosòfica amb alumnes a través d’objectes, les capsetes filosòfiques; activitat voluntària de recull d’objectes sobre la “filosofia i jo”, que respongui al final de curs a “què us voleu endur de la filosofia?”. Objectes, mots, retalls de diari. Tria que potser marca l’inici d’una identitat filosòfica que comença per la forma de la capseta transparent: rodona o quadrada? Capsetes que es presenten a la professora i s’expliquen.
Xavier Valls explica un altre desplegament de la subjectitivat
adolescent en el diari filosòfic personal, que escriu tan profe com alumnes,
durant tot el curs. Es recullen un cop al trimestre i observa, com a garantia
que es van fent. No cal dur-los a classe. Una de les poques coses de les que
els pares i mares expressen opinió positiva és positiu. Incorporació de la
filosofia a la vida. Què volem més? Tant l’Emília com en Xavier n’ofereixen
exemplars que han aconseguit que els alumnes els deixessin. Fascinació.
Yolanda Navarro, esplèndida i mil·limetrada exposició. Fer servir la
fotofilosofia com a eina per a la recepció i integració en el centre dels
alumnes de la USEE. “Parelles filosòfiques” entre alumnes de primer de BTX i de
la USEE: Construir una fotofilosofia i cercar respostes. Acte especial per Sant
Jordi: repartiments dels diplomes a les millors fotofilosofies. Cada diploma
amb la foto de la parella filosófica és recollit conjuntament pels dos membres.
Jordi Beltran proposa de dedicar els esforços en l’ensenyament de l’apartat
de lògica a la construcció de contraexemples en llenguatge natural i de
tractament de les fal·làcies més adient a la teorització actual, que les tracta
com a esquemes argumentals rebatibles
que poden ser fal·laços o no. Debat pendent sobre si menysprea injustament la
lògica formal.
Montse Palou: Com sempre, tota raó emocionada. El professorat és un
agent de canvi (Giroux, Peter MacLaren). La filosofia com a compromís. Es
tracta de subvertir l’anòmia i la manca d’integració de l’alumnat d’origen
estranger (moltes i molts no saben
que són immigrants) social i emocionalment. A través de mitjans de la cultura
popular: vídeo, fotografia amb mòbil. En brinda diversos exemples, com el video
“Jo per la pau, què faria”.
Ambròs Domingo: condensa una intervenció més llarga, que ens agradaria
conèixer completa. Per tal que quedi
alguna cosa de filosofia en el nostre alumnat de secundària, hem de modificar
la tendència a exposar un seguit de solucions a problemes filosòfics, el que
s’ha de fer és, abans de res, que entenguin
per què un problema filosòfic determinat és un problema. Després, passar a examinar
les diverses solucions. Il·lustra la seva exposició amb un exemple sobre el problema de la realitat: Allò que veiem és
allò que és? La proposta comporta una conseqüència dins del debat de la inclusió
d’autors del segle XX: Quedaria estrany que es donessin les solucions del segle
XX si no es discuteixen abans les solucions donades anteriorment ...
Xavier Serra, incansable propagandista, presenta el primer número de la revista digital Filosofia ara.
I a l’altra taula, més bones pràctiques i anàlisi de la situació de les
matèries de filosofia i les activitats del professorat en l’espai -grups
territorials- i el temps –darreres mobilitzacions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada