dimarts, 26 de febrer del 2013

Embolic amb les Humanitats

Gràcies a la infatigable Dolors, llegeixo interessat la notícia del manifest Per unes humanitats amb futur. Però hi ha una cosa que no entenc. Cita el periodista que els signants del manifest proclamen com a referents, entre d'altres, "los grandes relatos de la Biblia". 
Jo havia après que del segle XIV al XVIII moltes persones es van escarrassar a defensar les lletres humanes, de vegades amb risc de la seva llibertat i fins i tot de la seva vida. Eren els humanistes.
Recordo també que el Tractat Teològic-Polític de Spinoza, que analitza la Bíblia com un escrit humà i proclama la llibertat d'expressió, el republicanisme i la desaparició del poder clerical, va estar inclòs dins l'Index Librorum Prohibitorum -pecat mortal i pena d'excomunió a qui el llegís, és a dir, condemna eterna de tortura- de l'Esglesia Catòlica des dels nou anys de la seva publicació el 1670 fins ara mateix, el 16 de juny de 1966.
No estic dient que no sigui interessant la lectura de la Bíblia, però no acabo d'entendre què tenen a veure la Bíblia i les Humanitats.
Començo a entendre més el caire d'aquest manifest quan veig que predominen cites al "diálogo de nuestra cultura con las otras culturas del mundo", "nuestro patrimonio cultural", "la pérdida de cohesión de nuestra civilización". Mentre no el poguem llegir complet, la cosa em sona a què no són les humanitats, sinó la recuperació de dicotomies estil fidels/infidels que feien servir fins i tot gent esclarida com Francisco de Vitoria.
De moment: No és això, companys, no és això.

Actualització 20:25
Gràcies a en Ramon Alcoberro puc llegir sencer el manifest: constato les cites anteriors, i em reafirmo en la crítica que n'he fet.  Afegeixo al florilegi: 
"Les humanitats formen part del «nucli dur» de les formes espirituals de vida, més enllà del materialisme i de l’utilitarisme".  Més embolic: la història del pensament està plena de materialistes i utilitaristes que foren uns grans humanistes.

dissabte, 23 de febrer del 2013

Tercer borrador LOMCE

Aqui teniu el tercer esborrany de la LOMCE.
Tradueixo l'anàlisi de la REF:

"Pel que fa a les matèries de Filosofia, hi ha un canvi mínim i molt poc satisfactori, relatiu a la Història de la Filosofia:

1) Com en el segon esborrany, Educació per a la Ciutadania desapareix en els cursos de 1 º a 3 º de l'ESO.

2) Com en el segon esborrany, Educació eticocívica desapareix de 4 º de l'ESO.

3) Com en el segon esborrany, en tots els cursos de l'educació primària (EP) i l'educació secundària obligatòria (ESO) apareix una alternativa a la Religió, que en els cursos d'EP s'anomena Valors Culturals i Socials, i en els cursos d'ESO es denomina Valors Ètics.

4) Com en el segon esborrany, en 4 º de l'ESO apareix una optativa anomenada Filosofia, que figura en un llistat de deu optatives (l'oferta dependrà de les comunitats autònomes i els centres educatius), de les quals l'alumnat ha de cursar un mínim d'una i un màxim de tres.

5) Com en el segon esborrany, en 1 º de Batxillerat es manté Filosofia com a matèria obligatòria per les cautro modalitats: Ciències, Humanitats, Ciències Socials i Arts.

6) L'única modificació, pel que fa al segon esborrany, apareix en 2 º de Batxillerat. Dels quatre tipus de matèries que distingeix la LOMCE (obligatòries o "troncals" per a totes les modalitats, obligatòries o "troncals" de cada modalitat, "matèries d'opció" de cada modalitat i optatives o "específiques" per a totes les modalitats), la Història de la Filosofia no només figura com a optativa o "específica" per a totes les modalitats (en un llistat de 16 matèries, entre elles la Religió, l'oferta efectiva dependrà de les comunitats i els centres), com ja succeïa en el segon esborrany , sinó que ara també figura com "matèria d'opció" en les modalitats d'Humanitats i Ciències Socials, dins d'un llistat de 5 matèries (l'oferta depèn de cada comunitat i centre), de les que l'alumnat ha de cursar "almenys dos ".

Com veieu, es tracta d'una millora mínima en la situació de la Història de la Filosofia, ja que ni tan sols és inclosa com obligatòria o "troncal" en les modalitats d'Humanitats i Ciències Socials, sinó només com "matèria d'opció" per a aquestes dues modalitats. Això vol dir que en els centres grans pot crear algun grup amb els alumnes que la triïn, però en els centres petits és molt probable que no arribi a impartir, encara que s'ofereixi.

Així que hem de seguir defensant les matèries de Filosofia, en els despatxos, als carrers, en els mitjans de comunicació i, quan arribi el moment, també al Parlament."

Actualització 26-2
Enllaç al document en el web del MEC

divendres, 22 de febrer del 2013

Cita: 16 de març, per la Filosofia

És el Toro Pensant, de Josep Granyer. El dissabte 16 de març, entre les 11 i les 14, ens hi trobarem al davant per reivindicar, un cop més, la filosofia a secundària. En un acte coordinat arreu de l'actual Estat, ens manifestarem i llegirem obres de la Història de la Filosofia. 
Més enllà de la seva intenció irònica, avui el podem veure com un toro, o potser una vaca, que per fi ha estat deixat en pau i ara s'esforça, tan com pot, a pensar. Sembla que hi ha gent interessada a què el jovent no faci el mateix.

divendres, 15 de febrer del 2013

#quientemealafil

Avui divendres a hi ha diversos actes coordinats per la REF arreu l'actual Estat per a la defensa de la filosofia davant la LOMCE,:
- "Llibres per a Wert": Lliurar llibres de filosofia, apunts, etc. en els registres del MEC (a Catalunya és al Carrer Bergara, 12, primera planta).
- Enviar  emails al Ministeri i grups polítics demanant Etica, Filosofia i Història de la Flosofia comunes.
- Tuitejar i retuitejar a les 12 amb el hashtag  #quientemealafil amb el mateix tema.
- Fer videos "Dóna la cara per la filosofia" d'un a tres minuts a persones que parlin de quan van estudiar filosofia a secundària:  què t'ha aportat la filosofia? Qui s'hi apunta, que el vinc a gravar?
- Preparar i mobilitzar-se per a l'acte del 16 de març.
Els manifestos els hem recollit aqui.

dilluns, 11 de febrer del 2013

L'aprenentatge del gènere

Un pare mira videos amb els ulls de la seva filla i amb els dels seu fill de tres anys. Aquesta mirada dirigida a El mag d'OZ de 1939, la nova seva nova versió en dibuixos y StarWars fa aparèixer certs elements de l'educació. El tema s'amplia més en el blog de Colin Stokes.
Interessant la proposta del "Test de Berchtel" per jutjar si un relat escrit, o àudiovisual és educatiu:

  1. Hi surten al menys dues dones amb text?
  2. Aquestes dones parlen, en algun moment?
  3. Parlen d'alguna altra cosa que del paio que els agrada?




diumenge, 10 de febrer del 2013

Hannah Arendt, the film

Arendt va morir sobtadament el quatre de desembre de 1975. A la seva màquina d'escriure, un full amb el títol de la darrera part de La vida de l'esperit: "El judici" i dos epígrafs. Pels materials dispersos, sabem que el repte era anar mes enllà de Kant en l'anàlisi d'aquesta facultat de la raó, la més vinculada, crec, a una existència humana compromesa amb el món. És una de les grans obres filosòfiques del segle XX, que encara no ha tingut una bona edició crítica.
Arendt havia escrit també i àmpliament sobre els totalitarismes i sobre la condició humana amb un llenguatge clar i rigorós i profundament arrelat en la història de la filosofia. A més, gràcies a ser una filòsofa, li debem una nova dimensió en el tractament dels crims nazis pel seu reportatge sobre el judici d'Eichman. Es tracta d'una visió que ens impulsa a rebutjar explicacions fàcils i maniquees de l'horror, l'assassinat i la injustícia: el mal no necessàriament estaria inscrit en la natura d'alguns o de tots els homes, també hi ha un mal, no menys terrible, que és banal. La banalitat del mal és producte de la manca de pensament, que no s'ha de confondre amb la manca d'intel.ligència, sinó amb la incapacitat de jutjar. La mateixa manca de pensament que va portar el seu mestre Heidegger a contemporitzar amb els nazis.
L'indubtable interès històric d'aquest episodi ha estat agafat per von Trotta (Antonia's Line) per un film sobre la filòsofa. Més informació i una crítica del film, encara no estrenat, aqui. Parem atenció ... 

dilluns, 4 de febrer del 2013

Una teoria de la Justícia, el musical

John Rawls, inspirat per la seva fada padrina Kant, cerca la Fairness que l'ajudi a trobar l'equilibri entre Llibertat i Justícia. Per això haurà d'escapar dels malvats llibertaris Robert Nozick i Ayn Rand gràcies a l'ajut, entre d'altres, de Plató, Locke, Rousseau i Mill. Destaquen els números musicals com el rap Locke-Hobes "Estat de natura", l'himne rock cantat pel personatge Rousseau "L'home ha nascut lliure", o el tango que interpreten a duo Nozick i Rand, "Un amor egoista".

Crítiques escèniques, filosòfiques de Nigel Warburtonpàgina de la companyia i facebook. L'han escrit tres estudiants d'Oxford. I aqui no es atrevim a incloure cap a filòsofa o filòsof del segle XX en les lectures per a PAU!

dissabte, 2 de febrer del 2013

Els vertaders poders

El seu origen publicitari no treu valor a la tesi mantinguda. Gràcies, J.

dissabte, 26 de gener del 2013

Educació per a la Ciutadania, Citizenship, Education Civique?

Sembla que el PP està decidit a suprimir la Ciutadania com a matèria independent. Intentarà colar els continguts amb l'alternativa a la Religió que intitula "Valores éticos"? I si és així, com argumentarà que els alumnes puguin triar l'educació ciutadana o no? Quin lloc tindrà en la formació de l'alumnat que no trii "Valores éticos" la tolerància, per exemple, una de les bases de les nostres societats des del XVIII? Amb quina cara el govern presentarà tot plegat  davant d'Europa?

L'Informe Eurydice (Citizenship Education in Europe (2012) constatava que a gran part dels països Europeus a secundària la Ciutadania era una matèria separada. Ara serà  fals per a Espanya, si prospera el borrador de la LOMCE.

Més de 40 organitzacions, incloses ONG com Intermón o Amnistia internacional han presentat un memoràndum al Consell d'Europa on recorden cadascun dels compromisos del Consell d'Europa i de la Unió Europea sobre el tema i denuncien que la LOMCE és deficient pel que fa a la formació en ciutadania democràtica i drets humans
Des de l'esquerra, hi ha qui es complau en menysprear els continguts dient que es una mena de FEN. Us repto a què examineu els programes de França, del Regne Unit o els nostres i em dieu què hi trobeu:
- Exemples a Gran Bretanya i Escocia: 

Per una perspectiva assenyada sobre el tema us recomano l'entrevista a David Kerr, director de programes educatius de la Citizenship Foundation (Regne Unit).


divendres, 25 de gener del 2013

Retòrica

font
L'argumentació inclou altres suports que les paraules. En aquests cas, vegeu una intervenció en el debat sobre la quantitat de denúncies falses de violació a partir de les dades del Justice Department dels EUA: National Crime Victimization Survey: 2006-2010, i els informes de l'FBI.

dimecres, 23 de gener del 2013

Publicitat i didàctica

Tot preparant una activitat, et trobes que la pàgina on adreces el teu alumnat conté publicitat: Vending de refrescos, Escola de meditació, Preparació d'exàmens, Relaxació ... Exemple: el web que proposa exercicis sobre els escrits de Descartes. Què fas?

  1. L'elimines perquè et sembla que pretendre guanyar diners amb la filosofia embruta el possible interès didàctic?
  2. L'elimines perquè no et sembla correcte col·laborar amb els anunciants en posar-los públic al davant? 
  3. L'elimines perquè et sembla que la publicitat és de coses que no et semblen bé. L'única manera que acceptaries es fent una reflexió a classe sobre allò que es publicita, però no tens temps de fer-ho?
  4. Fas com si res, al capdavall si els adreces a un diari, o els vídeos a la carta de televisions, o al Youtube se'n trobaran, ja són grandets?
  5. ...?
font

El drac burleta de la suposició

Els filòsofs medievals de vegades al·lucinaven. La suppositio, és a dir, allò a que es suposa que pot respondre un nom, (Diccionari Ferrater dixit) es ramifica en molts tipus, i per això la ganyota de la seva complicacióExplicacions aqui.

dissabte, 19 de gener del 2013

Un curs on line de Filosofia

La Universitat d'Edimburg ha organitzat un curs obert d'Introducció a la Filosofia per a no especialistes. Pinta bé. Comença en 28 de febrer, inscripció gratuita. Detalls aqui. Per a practicar l'anglès ... i la filosofia!

dilluns, 14 de gener del 2013

Pere de la Fuente i Collell

font
- “Si no creus, et tancaré a l’orfenat!”, deies que havies sentit amenaçar una mare al seu fill quan passava pel davant del Patronat Ribas. Com qui oposa el real a l’ideal, contraposaves aquesta anècdota al garbuix d’utopies socials, pedagògiques i urbanístiques que feien bullir l’olla al 1979 dins de l’orfenat tot intentant gestionar l’èxit democràtic d’haver guanyat a l’especulació uns edificis històrics. Quina ferotge independència dels teus posicionaments en les inacabables assemblees! Quina insistent reclamació teva de no oblidar l'objectiu d'escola pública, científica, laica, democràtica i catalana! Des d’aleshores sempre m’ha admirat la teva capacitat de reconèixer el compromís que cada moment i situació exigia: professionalment, socialment i personalment. 
Aquest compromís semblava que requerís, segons tu, una precisa velocitat d’actuació que hem descobert que només és a l’abast d’alguns elegits, com tu. Feies una proposta; si un no s’hi afegia, no passava res, però això no t’aturava, quan hom volia obrir la boca ja erets lluny. Tanmateix, mai no vaig sentir que em retraguessis una inacció, ni que pretenguessis donar-me un consell, ni encara menys que m’exigissis explicacions. Només mostraves camins gràcies a l’estela que deixava la teva actuació. La velocitat de la teva acció no atabalava ni incomodava. Feies la broma que eres com un maníac depressiu que encara no havia entrat en la fase depressiva. 
Amic fidel, vem coincidir dos cursos, però ens hem seguit tota la vida. Només puc recordar els teus favors en tots els moments de la meva carrera. La qualitat màxima dels materials que posaves a disposició de tothom, la intel·ligència de les teves observacions i suggeriments, la teva generositat i capacitat de treball. Fins i tot vaig aprendre de tu que ser avi comença per saber estar disponible. 
Amic Pere, deixa’m repetir aquest epítet amb què embolcallaves el contacte professional amb l’afecte personal. El que sento més és que, una altra vegada, has anat més ràpid que nosaltres, però que ara ja no et podrem atrapar. Sic tibi terra levis.

dimecres, 9 de gener del 2013

Històries Urbanes




Han aparegut piles d'escombraries als vorals de la carretera. Com si algun artista transtornat estigués endreçant la brutícia segregada per l'asfalt i transformant-la en escultures d'objectes trobats. 
Alguna pila ja ha estat remenada. Res a veure, però, amb la inacabable processó que desfila per cadascun dels contenidors d'ecombraries de la ciutat.

dimarts, 8 de gener del 2013

Notícia i elogi de filosofar amb joves


Així vaig titular la meva lliçó inaugural del curs 2012 de la Societat Catalana de Filosofia. Gràcies, Ramon, per la teva presentació. El text complet el teniu aqui. Anava amanit amb aquest PWP:

dilluns, 31 de desembre del 2012

Bon 2013!

Un any més, i és el segon
que no faig de professor.
Tot i això mantinc el blog
amb notícies i records.
A lectores i lectors
us desitjo un bon any nou!

divendres, 28 de desembre del 2012

Sentir-se bona persona no és ser bona persona

Sembla ser que ajudar genera endorfines. Per això ens sentim bé quan hem ajudat algú. Però de vegades aquest estat d'ànim apareix només per la sensació d'haver ajudat algú, sense haver-ho fet efectivament. La promoció de l'actitud caritativa que patim cada Nadal enforteix aquest enfocament. Si hi afegim  les grans superfícies fent-se publicitat amb les aportacions al Banc dels aliments, l'Administració  recollint diners per investigar sobre el càncer a la televisió pública mentre retalla medecines al malalts reals. Acabeu-ho d'adobar amb la urgència de tenir alguna donació per desgravar-se els ingressos de l'any fiscal, i amb l'anorreament dels pressupostos d'ajut al desenvolupament i obtindreu el panorama de l'ajuda nadalenca.
Un enfocament ètic més atent a les conseqüències de les accions que a les accions mateixes ens faria ser més crítics i efectius en les nostres aportacions. Moltes ONG per al desenvolupament i humanitàries són ben conscients que només atenen les conseqüències, sense entrar en les causes. No arriben ni a bombers que apaguen el foc, sinó a infermers que atenen alguns dels cremats. Per això són especialment curoses en els seus canals d'ajut i no es tallen si han de denunciar alguna situació. També eviten els estereotips: pell fosca pobret desgraciat trist  necessita ajuda de blanc caritatiu ric.
Hi ha molt més material al web de "Radi-Aid", on es desvetlla la ironia del vídeo. I materials interessants (en anglès). 
MSF és una de les ONG humanitàries amb plantejaments modèlics:

Què passa amb la gent pobra a casa nostra? Doncs el mateix, i aquí a més tenim les eines de la ciutadania, el vot, la participació, la lluita, l'opinió. No tinc clar si els pactes que han donat a llum el nou govern van en aquesta direcció, i hi ha gent que pensa que no, malgrat les proclames.
Però no oblidem el sud:
font


divendres, 21 de desembre del 2012

(Mals) auguris acomplerts

Ara ens queixem, però ja estàvem advertits. Malgrat dir-nos orelles, també podem olorar: flaires, ferums i pudors. Rellegiu el que sentíem a començaments d'any. Es va complint fil per randa. I sense comptar les flatulències sobre  el català. 

dijous, 20 de desembre del 2012

Filosofia i publicitat

Una mica en la línia de les sèries de cultura pop i filosofia, apareix aquest llibre de Gilles Vervish, profe de secundària nord enllà. Té un blog on podeu veure altres obres seves.

dimecres, 19 de desembre del 2012

Joc de societat filosòfica



Philoteam és un joc de rol de sobretaula elaborat per Philolab, que es pot fer servir dins o fora de l'aula per tal d'organitzar diàlegs argumentatius (debats, deliberacions, negociacions, investigacions, etc). Adapta bé coneguts jocs de dinàmica de grups, és llicència cc i té tres versions: infantil, adults i estudiants. Es juga entre 8 i 15 persones, a les que corresponen diversos rols:

  • Guardiana del temps
  • Guia
  • Secretària
  • Assortidores d'idees: definidora, reformuladora, pressupòsits, exemples, conseqüències, comparadora, conciliadora, sintetitzadora, objectora, formuladora de distincions.
  • Dues observadores

Una vegada triada la qüestió, es reparteixen les targes (com aquestes en anglès de la versió avençada)  amb els rols. Cada partida dura 65 minuts. Tota la informació (en anglès o francès) aquí.
També s'hi pot jugar en xarxa. Us hi animeu?

dimarts, 18 de desembre del 2012

Què volem dir quan diem "pensar"

- Dieu que la filosofia ensenya a pensar! És que no es fa en totes les assignatures, això de pensar?
- Vols dir no acceptar res sense examen i cercar de ser precisos en els nostres punts de vista, clars en els nostres conceptes, forts en els arguments lògics o empírics que suporten els nostres punts de vista i acurats en el llenguatge amb què els expressem?
- Home ...
- És clar que tot aixó es pot practicar en totes les assignatures, y que segurament seria desitjable que a més es practiqués en la vida quotidiana.
- Veeeus com es pot pensar sense haver estudiat filosofia?
- De la mateixa manera que es pot dibuixar bé o cantar bé sense haver estudiat dibuix o cant. El fet que estudiar filosofia serveixi per millorar unes capacitats naturals no vol dir que no calgui estudiar filosofia.

dilluns, 17 de desembre del 2012

diumenge, 16 de desembre del 2012

Estereotips al vestuari

Els dies de cada dia, al matí: jubilats proletaris o menestrals. Algú de baixa o en recuperació. Converses sobre política i algun comentari de futbol. Bromes sobre la fatiga i el deure acomplert. De tant en tant, silencis només interromputs pels que cantussegen o xiulen baixet. Algú que en veu alta despotrica de la situació económica (- Y decían que Franco era malo! -) provoca mirades de complicitat.
El cap de setmana irromp la diversitat. Pares que criden els seus fills i filles petits en italià o alemany quan corren entre els cossos nus. Llatí que baixa de la piscina sorprenentment tocat amb gorra  escairada d'un immaculat blau cel a joc amb les calces de bany. Grup que es canvia pudorosament tapats amb tovalloles: parlen urdu entre ells i anglès pel mòbil. Oriental discret (xinès o japonès?) que de sobte i sense dissimular deixa sentir un sorollós rot: Xinès!
Fora, al quiosc, les identitats se simplifiquen ...

divendres, 14 de desembre del 2012

Filosofia a la LOMCE: Nota de premsa de la REF


La Red Española de Filosofia va distribuir  una nota de premsa davant del tractament de la filosofia en el segon esborrany de la LOMCE. Ens sembla que resumeix prou bé el que pensem, encara que no de forma tan completa com el nostre Manifest. Heus-la aqui en català:
  1. La LOMCE elimina dues de les tres matèries obligatòries que componen el cicle dels estudis de Filosofia en l'Educació Secundària (l’Ètica de 4rt d'ESO, denominada actualment "Educació Ètica-Cívica", i la "Història de la Filosofia” de 2n de Batxillerat), i deixa només una matèria obligatòria (la "Filosofia” de 1er de Batxillerat), cosa que suposa una reducció del 66,6% del currículum de Filosofia. És la retallada més brutal que pateixen els estudis de Filosofia en tota la història de la democràcia espanyola.
  2. Aquesta retallada destrueix el que ha estat un pilar bàsic del sistema educatiu espanyol durant les tres últimes dècades. A més, entra en contradicció amb els objectius formatius declarats en el preàmbul de la LOMCE i contradiu també les recomanacions de la UNESCO, que en el seu informe La Filosofia, una escola de llibertat (2007), atribueix a la Filosofia un paper formatiu fonamental i per això considera que ha de formar part del currículum bàsic de l'alumnat en tots els sistemes educatius del món.
  3. Els estudis de Filosofia proporcionen a l'alumnat una triple formació: a) una formació instrumental en l'ús del llenguatge oral i escrit, que l'ajuda a millorar les seves capacitats de raonament, comprensió i comunicació, b) una formació transversal i interdisciplinària, que li permet connectar els diversos sabers del currículum i comptar amb una major capacitat de judici per afrontar la complexitat del món contemporani, c) una formació integral, que l'ajuda a conciliar el coneixement, la moral i la sensibilitat, i que és imprescindible per a la seva maduració personal i la seva qualificació professional.
  4. Per tot això, hem demanat al Ministeri de Educació que es mantinguin les tres matèries obligatòries de Filosofia en els tres darrers cursos de l'Educació Secundària (4 º d'ESO, 1 º i 2 º de Batxillerat), ja que entre les tres componen un cicle formatiu complet i coherent, acadèmicament equiparable al de les altres matèries que han estat reconegudes per la LOMCE com matèries troncals: Llengua, Matemàtiques, Història i Anglès .
  5. Rebutgem que la Filosofia sigui utilitzada una i altra vegada, pels successius governs d'Espanya, com un comodí que s'estira i s'encongeix capritxosament, amb cada nova reforma educativa, com una arma llancívola en la lluita ideològica entre els dos partits majoritaris; o com una moneda de canvi susceptible de ser intercanviada per l’ensenyament de la Religió catòlica. La Filosofia té una llarga i sòlida tradició acadèmica, que és independent de les diverses ideologies polítiques i de les diverses confessions religioses, i que constitueix una senya d'identitat imprescindible de la cultura occidental.
  6. Hem enviat una carta al ministre de Educació, José Ignacio Wert, demanant-li una entrevista i manifestant-li la nostra disposició a cooperar amb el seu equip ministerial per dissenyar el currículum de les tres matèries obligatòries que componen actualment el cicle dels estudis de Filosofia en l'ensenyament secundari, amb la finalitat d’assegurar que sigui un cicle progressiu, coherent i rigorós, i que estigui a l'alçada del món en què vivim.
12 de desembre de 2012






dimecres, 12 de desembre del 2012

Convocatòria

També hi intentarem defensar l'Etica i la troncalitat de la Història de la filosofia ...
(per cert, encara no sóc doctor)

dilluns, 10 de desembre del 2012

Centre Ferrater Mora

En el centenari de Ferrater Mora potser caldria destacar, a  banda de Diccionari, de les Formes de la vida catalana, el llibre Etica Aplicada. Segurament va ser la primera vegada que llegiem un filòsof mullant-se en questions del dia a dia; avortament, eutanàsia, violència, sexisme, pornografia, drets dels animals. La importància dels temes que es tractaven en aquella obra potser és la que ha motivat que l'Oxford Center for Animal Ethics porti el nom de nostre filòsof. 

divendres, 7 de desembre del 2012

Concurs de microrelats sobre corrupció

Una bona idea de l'amenaçada Oficina Antifrau de Catalunya: Promoure un concurs de microrelats (fins 3 fulls a doble espai) sobre corrumpció per a alumnat de tercer i quart d'ESO. Bases aqui.

dijous, 6 de desembre del 2012

Cuentos de la LOMCE: Awertlita y el lobo feroz

- Awertlita, ¡cuantas reválidas tienes!
- ¡Es para educarte mejor!
- Awertlita, ¡qué poca historia de la filosofia tienes!
- ¡Es para que pienses mejor!
- Awertlita, ¡qué itinerarios más diferentes tienes!
- ¡Es para segregarte mejor!
- Aawertlita, ¡qué religión más grande tienes!
- ¡Es para santificarte mejor!
- Aawertlita, .... ¡qué tratamiento de las cooficiales más raro tienes!
- ¡Es para españolizarte mejor!
- Aaawertlita ... ¡quéeee lomce más grande tieeenes!
- ¡ES PARA COMERTE MEJOR!

dimarts, 4 de desembre del 2012

Borrador LOMCE

L'ARA és l'únic diari o sindicat que  l'ha publicat. El podeu trobar aqui. Recordar que avui es discutirà a Madrid a la Conferència sectorial d'Educació, i que Rigau declara que el va conèixer ahir al migdia.  Tot llegint els comentaris a la notícia dels diaris d'allà i els d'aqui s'arriba a una constatació: definitivament, dos països.
La millor piulada, de moment a @wertgonya:  "Españoles, Franco ha Werto".

Actualització sobre filosofia :

Desapareix la Història de la Filosofia comuna i passa a ser optativa!
Filosofia a primer BTX
Desapareix Etica i EpC
Apareix alternativa a la Religió: de 1r a 3r es diu Valores  Culturales y Sociales i a 4rt Valores éticos.
A la gran llista d'optatives de quart apareix Filosofia.

dilluns, 3 de desembre del 2012

Reflexions prenadalenques

Heus aqui un exemple de problematització: fer el bé, sentir que es fa el bé, mostrar que es fa el bé? (La República, llibre II; utilitarisme). Fer el bé de veritat és actuar desinteressadament? (Kant, egoisme ètic) ....

dijous, 29 de novembre del 2012

Cartografies del pensament

En totes les aules tenim un llenç esperant i un material antic i d'una nobleça artesana, el guix. Sempre he pensat que calia fer-hi una mirada artística. 
Aquesta pissarra es va construir en un primer de BTX, abans de començar la teoria del coneixement. Òbviament es podria haver treballat més des de l'aspecte estètic, però fixeu-vos en la idea. El professor posa el concepte a treballar (la veritat) i dóna el guix a un alumne per tal que hi escrigui una paraula que expressi un concepte relacionat; si és afí, cal escriure'l aprop, si és contrari, lluny. Quan ho hagi fet, que ho passi a una altra alumna, fins que tota la classe hagi participat. Oi que l'explicació del tema de la veritat ens sortirà diferent, deprés d'això?
Ja s'ha clausurat l'exposició Cartografies del Pensament al Caixaforum: Mapes, diagrames, gràfics, obres d'art, que tenen com a referent el pensar i els seus productes. Afortunadament, mantenen el blog CARTOGRAFIAS amb reproduccions i enllaços als artistes, des dels llistats d'Ignasi Aballí fins el Mapa d'Enlloc de Grayson Perry. Més enllà del leiv-motiv originari de Borges de la relació entre mapa i el territori, ens pot servir d'inspiració tant per al llenç de les velles pissarres com per córrer pel món web.

dimarts, 27 de novembre del 2012

Operació

Preparació ritual: dejuni, rasurat, recolliment. Transport de la víctima. Sacerdots i sacerdotesses amb estranyes vestidures i les cares tapades com un botxí. Drogues. Éxtasi i pèrdua de la consciència. Despertar de la víctima, renascuda i eufòrica com un neòfit. 
Versió posmoderna del sacrifici ritual?
font


dilluns, 26 de novembre del 2012

Per la filosofia!

Al juliol de 2012 es va constituir la Red Española de Filosofia. Sense agradar-nos en nom, ens hi vam afegir perquè semblava una alternativa decidida i unitària per sumar forces sobre la situació de la filosofia a l'Estat. Avui El País ha publicat un article relacionat amb l'acte del dia 22, on es va presentar la Red a l'Ateneu de Madrid, en ocasió del Dia de la filosofia. Es titula com la publicació de la UNESCO: La filosofia, escuela de libertad. 
El dia següent, divendres, nosaltres celebravem el dia amb el final de la Mostra de fotofilosofia en una sala plena a vessar i divulgàvem el nostre manifest a través de gairebé cinquanta blogs.

Manifest

diumenge, 25 de novembre del 2012

Dia Internacional contra la violencia envers les dones


Clica per pdf
Hi ha maneres de celebrar aquesta jornada que afavoreixen la construcció de les dones com a víctimes, cosa que collabora a mantenir-les dependents. La violència de gènere beu de la situació patriarcal, que n´hi ha prou amb cinc items per palesar-la. 
Dues lectures recomanades: l'editorial de Mujeres en red sobre el dia d'avui i El feminismo sitiado, sobre la situació actual del feminisme.

dissabte, 24 de novembre del 2012

La futbolització de la política

Tot reflexionant, trobo l'article de Carles Feixa titulat Fútbol e independencia. No l'havia llegit perquè aquell dia era en un lloc on només s'hi venien diaris en català ... i perquè aquest diari, entre l'ERE i la seva posició inicial sobre el tema de la independència, m'està decebent. Segueix la reflexió de Vázquez Montalbán, sobre el "més que un club"producte de l'anàlisi semiòtica del Barça en el franquisme.
Feixa ens va ensenyar tot sobre joves, bandes i tribus. Estaria bé que desenvolupés més el que insinúa a l'article sobre la futbolització de la política. Si és veritat que anem cap a això, el futur comença a ser temible: el futbol deixarà de ser el lloc on, presumptament, es desplaçaven les pulsions més baixes i passarà a model de fer política. De fet, el rearmament ideològic del conservadorisme representat a Espanya per la FAES, inspirat en Carl Schmitt, conflueix en aquesta direcció.

Fotofilosofia, un any més

dilluns, 12 de novembre del 2012

Responsabilitat front les generacions futures

La Diada internacional de la filosofia de la UNESCO té com a tema Les generacions futures. Proposen una iniciativa que pretén fer vives entre nosaltres  els nostres néts i netes, els seus fills, els fills dels seus fills ... Es tracta d'un exercici d'empatia que anomenen la Càpsula del temps: enviar al futur un missatge amb un escrit, un objecte, una fotografia perquè elles i ells ho puguin llegir. El Dia de la Filosofia, 15 de novembre, a la seu de la UNESCO de París, s'introduiran en una càpsula tancada que no s'obrirà fins el mateix dia de l'any 2065.
La UNESCO adoptà el 1997 la Declaració sobre les Responsabilitats de les Generacions Actuals respecte les Generacions Futures. Estava molt centrada en la qüestió mediambiental: contaminació, canvi climàtic, exhauriment dels recursos. El balanç és insuficient en aquest aspecte, i a més  es dibuixa un panorama que aleshores ens semblava inverossímil: pitjor protecció dels drets econòmics, socials i culturals, més inseguretat i potser menys llibertats.
La "càpsula del temps" sembla una iniciativa adreçada als infants. Tanmateix, crec imprescindible que els adults, que som els que al capdavall tenim més capacitat d'actuació, fem l'exercici d'escriure quelcom que pogués ser llegit per un habitant del món l'any 65 del segle XXI sense avergonyir-nos de la nostra hipocresia, mandra i autocompassió. 

dimecres, 7 de novembre del 2012

Un exercici de filosofia experimental

Què és filosofia? Preguntem-ho! Això és el que ha fet Thorsten Botz-Bornstein en la universitat de Kwait on fa classes com a preparació del Dia de la Filosofia 2012. Aquest filòsof alemany ha escrit sobre cosmopolitisme, la filosofia de Matrix, la filosofia del Viagra, multiculturalitat  ....
Fixeu-vos com un dels atractius del video és la varietat de responents. Per cert, caldria preguntar-se també perquè en aquesta universitat només s'ofereixen esports masculins.

diumenge, 4 de novembre del 2012

Pràctiques del fotofilosofar


dedicat a l'obra 
El principi esperançad'Ernst Bloch.

Hi ha una contradicció, no sé si volguda,  entre el títol "Escala sense fi", i la realització que el desmenteix, segurament a causa de la limitació del material
Escultura fallida, o que necessita que es prossegueixi amb la imaginació? Però si és així, constatació que no hi pot haver una fonamentació materialista de la imaginació utòpica, refutació de Bloch. 
O és que aquesta facultat que ens impulsa vers el futur només ens pot conduir a un lloc on l'únic que sentirem és vertigen. Un lloc on  ens haurem de conformar amb construir un altre graó.
Aleshores: Totes les empreses humanes tenen un límit? On volem arribar? Per què no hi afegim un altre graó? Tanmateix, què hi guanyaríem?
Però, hem mirat de veritat la fotografia? No veiem que l'escultura no és més que una versió grollera, formigonada i desequilibrada de l'altra torrre, la del campanar de l'esglèsia que s'alça senyalat al cel i potser demanant la seva intervenció per arrasar la babèlica paròdia?
En fi, cavil·lacions preelectorals ...

divendres, 26 d’octubre del 2012

dijous, 25 d’octubre del 2012

Classrooms around the world

Qatar
 Qatar
 St Louis USA
 Nigeria
 Habana
 Belo Horizonte, Brazil
 Tokio
 Lagos
Fins aqui, fotos d'un projecte sobre on aprenen els joves.
A partir d'aqui, alguns dels meus alumnes del curs 11-12.
segon E ...
 segon C ...
 Psicologia i Sociologia ...
 Tercer C ...

Optativa de mediació a tercer ...
 Tercer D ...


I falten els de 1D i 1C de BTX; i els de 4rt A i 4rt B!
Actualització !rC i 4rt



divendres, 5 d’octubre del 2012

Ras i curt

(Gracias, J.)
Segons Diògenes Laerci, una vegada un filòsof estoic va sorprendre un esclau robant-li. Tot creient lliurar-se del càstig gràcies a l'afirmació estoica del determinisme, l'esclau es treu responsabilitat dient-li: - El que he fet estava escrit en el destí que passaria. Sense immutar-se, el filòsof agafa un bastó i comença a donar-li cops mentre li respon: - Això també estava escrit en el destí!
El planteig d'apories fent servir mitjans físics pot acostar el vídeo al que s'explica sobre l'argumentació  budista.
També s'escauria una interpretació freudiana, encara que aplanaria una mica l'anècdota. 
Sobre llibertat i determinisme, veieu el pwp titulat Libertad d'en Jorge Riechman. Posat al dia, clar, una mica llarg.

dijous, 4 d’octubre del 2012

Amb Filosofia, demà a la nit

Celebrem l'inici de les emissions d'aquest programa que en Ramon Alcoberro ens va anunciar fa uns dies.

Si feu clic damunt d'aquest enllaç http://vimeo.com/49903564 podreu veure un tast de la sèrie complerta, que acabarà les seves emissions el 28 de desembre.